«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

یارانه فرهنگی به مردم اختصاص می‌یابد

  • کد خبر: ۲۰۸۶۴۸
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
یارانه فرهنگی به مردم اختصاص می‌یابد
وزیر فرهنگ در شورای سیاستگذاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از اختصاص یارانه فرهنگی خبر داد و گفت: تصمیماتی درباره تخصیص کارت فرهنگ به مردم اتخاذ شده است که انشاالله با تامین زیرساخت‌ها بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمود اسلامی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند معاونت امور فرهنگی، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست در سخنانی با گرامیداشت ایام ماه رجب و تسلیت به مناسبت وفات حضرت زینب (س) گفت: نمایشگاه کتاب تجربه کم‌نظیری در حیات فرهنگی ایران است و بر همین اساس ذوق، شور و علاقه‌ای که در نمایشگاه کتاب وجود دارد علاوه بر اینکه برای مسئولان فرهنگی مایه مباهات است، مسئولیت بیشتری را بر دوش آنان قرار می‌دهد.

وی افزود: تامین بستر برای اینکه چند میلیون نفر در فرصتی محدود با حوزه کتاب و مقولات فرهنگی از نزدیک انس بگیرند، خرید کنند و تفرج فرهنگی داشته باشند یک موهبت به‌شمار می‌آید.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه گله‌مندی‌های فعالان این عرصه باید برطرف شود، از گرانی کاغذ به‌عنوان یکی از دغدغه‌های سال گذشته فعالان فرهنگی یاد کرد و تاکید کرد: ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با استفاده از کاغذ ایرانی چاپ شده و علاوه بر آن ظرفیت تولید کاغذ کشور نزدیک به ۸۰ هزار تن رسیده است که باید با استفاده از این ظرفیت تلاش کنیم تا مشکلات ناشران در این عرصه برطرف شود.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نباید اجازه دهیم مشکلات کهنه شوند، گفت: از این رو برای حل مشکلات موجود در صنعت نشر، عنوان جلسه کارگروه کاغذ که با حضور دکتر مخبر معاون اول محترم رئیس جمهور و برخی از وزرا برگزار می‌شود به جلسه کارگروه کاغذ و نشر تغییر یافت تا مشکلات موجود در صنعت نشر نیز بررسی شود.

وزیر فرهنگ با اشاره به دیگر نکاتی که باید در برگزاری نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شود، تصریح کرد: نمایشگاه باید در فضایی دلپذیر برگزار شود، علاوه بر آن قیمت‌ها هم باید مناسب باشد. برای برطرف شدن برخی از مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد نظام یارانه‌ای ویژه‌ای باید درنظر بگیریم. از این رو تصمیماتی درباره تخصیص کارت فرهنگ به مردم اتخاذ شده است که انشاالله با تامین زیرساخت‌ها بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و یارانه مستقیمی با عدد قابل توجه برای خریدان کتاب ارائه کنیم.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کتاب فروشی‌ها نیز گفت: معاون اول رئیس جمهور استانداری‌ها را مکلف کرده‌اند تا اماکن مناسب را برای راه اندازی کتاب فروشی‌ها قرار دهند چراکه کتابفروشی‌ها نماد فرهنگی شهر‌ها است.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه مسئولان باید انتظارات ناشران از نمایشگاه کتاب را تا قبل از برگزاری آن تامین کنند، تصریح کرد: امسال با توجه به حوادث رخ داده، مسئله فلسطین برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر همین اساس باید کمیته ویژه فلسطین در نمایشگاه کتاب داشته باشیم.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ در این جلسه گفت: نمایشگاه کتاب تهران از رویداد‌های بزرگ فرهنگی کشور به شمار می‌رود که با همت مدیران و ناشران در سال‌های گذشته همواره در مسیر رشد بوده است.

وی افزود: در آخرین دوره‌ای که نمایشگاه کتاب برگزار شد، اتفاقات خوبی رخ داد و ناشران داخلی و خارجی حضور خوبی داشتند، بازدید‌های میلیونی از نمایشگاه صورت گرفت و به رویداد بزرگ فرهنگی تبدیل شده بود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از رویداد‌های فرهنگی مثل رونمایی‌ها، نشست‌ها و... بخشی از برنامه‌های نمایشگاه کتاب بود.

وی افزود: درصدد بودیم تا نمایشگاه کتاب، فرهنگی‌تر باشد و اقشار بیشتری از مردم به نمایشگاه مراجعه کنند به همین دلیل سال گذشته بخش مجازی نمایشگاه همزمان با برگزاری نمایشگاه حضوری برای اولین بار توسط دولت مردمی به نمایشگاه کتاب اضافه شد، البته باید توجه داشت با همه مشکلاتی که حضور در نمایشگاه به همراه دارد، فروش حضوری نمایشگاه کتاب در سال گذشته سه برابر بخش مجازی بود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ با بیان اینکه حضور کتابفروشان برای اولین بار در نمایشگاه کتاب سال گذشته رخ داد تصریح کرد: مردم با استفاده از امکان خرید مجازی کتاب از تولیدات ناشرانی که در نمایشگاه حضور نداشتند استفاده کردند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ میهمان خارجی از نمایشگاه بازدید کردند، افزود: وزرای فرهنگ تاجیکستان و ونزوئلا نیز جزو بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب در سال گذشته بودند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این جلسه نمایشگاه کتاب را فاخرترین رخ‌داد فرهنگی و بین‌المللی کشور توصیف کرد و افزود: باید در نظر داشت در حوزه مناسبات خارجی نیز برگزاری نمایشگاه کتاب جذابیت‌های خاص خود را دارد و دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظایف سازمانی و علایق فرهنگی به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این نمایشگاه کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب در حوزه دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود و ویترین ارزش‌های دینی و ملی ماست، افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب به قدری جذابیت دارد که می‌توانیم شخصیت‌های طراز اول فرهنگی را به اقتضای امکانات داخلی جذب کنیم.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی: دولت مردمی، نمایشگاه کتاب را در شرایط بحرانی ناشی از وضعیت کرونا تحویل گرفت که باید به این مسئله توجه داشت

وی با بیان اینکه نقطه قوت نمایشگاه کتاب در سال گذشته رویکرد بین المللی آن بوده است، افزود: اگر ادوار نمایشگاه کتاب را ملاحظه کنید تلاش بر این بوده است نمایشگاه بتواند براساس اقتضائات روز عمل کند و انشاالله این مسیر ادامه خواهد داشت.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->